Antal besökare:



Personligt Personligt Personligt bloggar BloggRegistret.se

Telefonkopplingar.

Måste bara dela med mig av vad vi lär oss angånde telefonkopplingar.



Jag vet inte vad det var som fick oss att börja fundera på om vi skulle ta och testa vart de där förbannad första telejacket är. Ringer man BBB eller någon annan operatör av bredband, så frågar dom oftast om man är säker på att man kopplat till första jacket. Nu ska jag här i slutet av månaden byta från BBB till Telia och kanske var det, som fick oss att börja fundera, nu när vi haft strul med BBB. Så vi satte igång och som den petiga person som jag är, så skulle jag rita (så gott jag kunde) plansösningen och hade tre pennor en Röd och en Blå och en Svart för att kunna se vad som var vad. Vi började i hallen, där vi vill få det att första jacket är, men så ingen signal i köket och då började vi tänka att hallen är nog rätt. MEN så gick mannen in i datarummet och där hade han signal. Snacka om två chockade personer.
Vi testade vidare och testade och testade, men fick inte tyst i alla andra jacken. Vad nu? Vad är detta?
Då började vi inse att i Sovrummet var ett sista jack, men så även i ett av dom små rummen uppe.
Hur kommer det sig? Vi fattade noll?
Så de blev till att öppna alla jacken och kolla vart de kunde vara fel, men de visade sig att vi hade inte bara ett utan "två" första jack.

Kopplat - Hallen till köket till sovrummet och där var de stopp.
Kopplat - Gästrummet till datrummet till Sovrum/Lilarummet till Sovrum/Tegel och där var de stopp.

Så snacka om att vi har funderat och funderat.
Nu till Varför man inte ska fråga sin granne. Grannens svar: Första jacket är i köket.
Nä inte hos oss, vi kan första jacket i Hallen eller i Gästrummet.

Så idag (tisdag) ringde jag upp Telia (den enda jag kunde komma på att ringa då vi har telefon hos dom och som sagt ska vi även gå över med bredbandet). Fick prata med två jätte trevliga killar och det slutade med att han trodde att de kunde ha varit så att den som bodde här innan, hade två telefon nummer (eller vad de nu kallas). De går att koppla ihop allt själv, men ville man ha hjälp skulle det kosta ca 1000kr. Han sa även att, så länge vi körde bredband och telefon i samma kopplingsserie, så kommer inte bredbandet påverkas. Så nu har vi även kollat det där och endå som sagt inge bättre internet, för utom tidigare idag och nu (läs tidigare inlägg under).

Med detta vill jag säga, bättre att testa en gång själv och vara säker, än att bara lyssna på andra. För det kan som i detta fallet vara fel.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...