Antal besökare:



Personligt Personligt Personligt bloggar BloggRegistret.se

Free produkter...

Läste nyss en blogg om att någon anonym (det är otroligt fegt) hade hoppat på henne att hon skulle vara "köpt". Jag vill dela med mig av min åsikt.
Jag förstår att de finns dom som tror att skönhetsbloggarna är "köpta". Jag säger inte att de är rätt, men de är klart man har funderat. Hur kommer de sig att just dom får free produkter? Oftast är de stora bloggar och de gör att de kan sticka i ögonen på en del och de kan jag förstå. Jag själv blev lite fundersam när en bloggare blev Vecko Revyns bloggar, då var de hela tiden ett och samma märke. Vilket jag helt förstod då hon jobbade för detta märket och efter en tid kom de inlägg om just detta att hon bara skrev om ett och samma märke och gav detta märket massor med reklam via en tidning som ska vara neutral. Hon bloggade sjäv om detta och skrev varför osv. MEN så för några dagar sedan började de dyka upp mer och mer nya produkter av andra märken.
Det fick mig att fundera på om hon kunde ha sjunkit så lågt att hon börjat ta imot saker, el om de helt enkelt vara VR som tagit till sig om denna kretiken och därför sponsrar henne, för att hon ska kunna göra bloggen lite mer allsidig. I ett av dom senare inläggen skriver hon dock att hon köpt, men hur går man från att inte ha råd till att helt plötsligt efter en del kritik ha råd att köpa olika märken?
Jag misstror inte henne och tycker de är kul att kunna läsa om lite andra märken också.

Så visst för står jag att en del kan börja undra om bloggare är "köpta". Åh de finns säker några av dom som är de, lika mycket som de säkert finns dom som är totalt ärliga. Det jag sällan ser är dåliga recentioner och de kan få mig att tveka lite, för allt kan inte vara lika bra för och på alla.

Det jag även reagerade av inlägget jag nyss läste, var att de stod att hon inte hade råd att köpa så mycket och endå bloggar just den bloggaren mestadel om MAC produkter. Jag äger en enda (äkta) MAC produkt och har verkligen inte råd att köpa av detta märket för att de kostar en heldel. Jag får hålla mig till lågbudget eller inget alls.
Jag vet idag att man kan tjäna pengar på att blogga och att blogga är ett val man själv gjort. Visst är de helt fantastiskt att de finns tjejer som lägger ner sin tid på att blogga om produkter och de är givande för oss som kanske behöver insperation och råd på vägen, men att sitta och säga hur mycket tid de tar osv. MEN HALLÅ! Ni har gjort valet själva och tar de för mycket av eran tid, så varför blogga då?

Jag själv är inte ute efter flera hundra läsare, utan jag bloggar mest för mig själv och kanske kan mitt liv och mitt bloggande ge något till någon annan där ute som läser de jag skriver. Visst skulle de vara kul att kunna blogga på heltid och tjäna pengar på de, men de är jag medveten om att det aldrig kommer att hända. Jag har ingen rak inriktning, utan skriver om allt. Jag kan inte ha mängder av tävlingar och får defenitift inget FREE, trots att jag har all tid i välden att lägga på att prova saker, men vem väljer att sponsra en liten bloggare som jag? De ger ingen reklam i mängder.

Så visst förstår jag att folk kan misstro, men de är fortfarande inte rätt att gå rakt på en person och säga att denne skulle vara "köpt". De finns inga bevis och då kan man inte annat än hoppas att just denna är ärlig. Inte tycker jag heller att dom ska behöva försvara sig heller. Vill ni blogga och får saker, så visst blogga om dom både de postivia och negativa. Jag kommer fortsätta följa alla bloggar som jag följer, för jag tycker dom ger mig mycket insperation och tips.

Avundsjuka då?
Ja, klart en del är det. Det kan även hända mig och just nu när jag är i den sitsen som jag är, önskar jag att jag kunde få prova och skriva om produkter, men som jag sa. Jag är en småbloggare och småbloggare får inget, då detta inte ger företagen den breda reklamen som en storbloggare ger. Så klart att man är lite avundsjuk, men nu finns de även sidor som man kan registerar sig på för att få prova, dock bör man ha ett bra kompisnätverk (vilket jag tyvärr saknar).

En liten OT update. Jag skulle önska att fler skönhetsbloggar kunde skriva om en av produkterna som dom skriver om är Cruelty Free. Exempel att de skulle stå testast inte på djur när dom skriver om The Body Shop, Hard Candy, Barry M osv. Nu har jag öppnat ögonen för detta och där av skulle jag vilja få mer produkt information. Även produkt innehåll skulle vara kul att läsa mer om.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...