Antal besökare:



Personligt Personligt Personligt bloggar BloggRegistret.se

Testas ditt smink på djur? - Del 3

Efter att ha kollat runt en hel del på nätet, kunde jag inte hålla mig. Jag frågade några av dom sminkbloggar jag följer, om dom tänker på detta med produkter som tests på djur. Åh måste säga att jag blev lite förvånad att inte alla svart och dom som hade svarat var några av dom "Jag visar bara sminknyheter" typ. Två svar där kändes de som dom hade lite koll och kunde även säga liet om lagar och de kändes bra. Alla bloggar som bloggar om smink tipsar juh oss andra och vem kan säga att man inte köpt just den där grejen bara för att dom rekommenderade och sa att den var så bra? Jag har köpt både Mascara och ögonskuggor för att jag läst om dom, att just den skulle vara så bra. Jag blir iallafall glad när jag ser att någon har ett favorit märke som ligger i toppen av dom märken som inte testat på djur. Varesig det är för att dom är super bra el att dom är medvetna om de. Jag hoppas juh fler öppnar ögonen och kanske tänket till nästa gång och kanske väljer att prova av märkena som inte testar på djur. De kan juh vara ekonomi som spelar in av valet av smink också, så som jag gjorde tidigare. Nu är jag mer medvetan och kommer inte köpa märken som jag vet testar på djur el som sponsrar djurförsök.

Jag kan förstå att man kanske inte kan tänka hela tiden på de, men lite koll tycker jag är bra. Åh jag tycker verkligen att lagen ska låta företagen som inte testar på djur ha en egen logga som gör de lättare att se vilka dom är, för de är enormt svårt att veta. Speciellt efter alla länkar som jag hittat. (Här) Jag vet att jag kan inte ändra världen, men jag kan hjälpa till att ge insikt..

På den länken kan man läsa under Kosmetikatester på djur förbjudna i hela EU.

"Sedan den 11 mars 2009 är kosmetikatester på djur förbjudet i hela EU." (Mer Fakta)

De jag skulle vilja veta är varför de då säljs så många produkter som testas på djur fortfarande, visst dom flesta är från USA. Borde vi inte stoppa de då. Varför sponsra djurförsök?

"Tester av smink på djur har varit förbjudet sedan 2004 inom EU men det har varit tillåtet att testa ingredienserna som ingår i sminket på djur när alternativa metoder saknas. Nu är även test av enskilda ingredienser förbjudet. Det finns ett fåtal undantag där djurtest inte har gått att ersätta med någon alternativ metod."

"Är inte alla test på djur förbjudna för kosmetikaindustrin? Nej, vissa djurförsök för att undersöka bland annat allergi, cancer och fosterskador kommer fortfarande att vara tillåtna fram till 2013. Fram till dess behöver nya metoder forskas fram och säkerställas."

Detta kan man läsa under mer fakta. Men de som skrämmer mig mest av allt är detta:

"Förbudet gäller också smink som importeras från länder utanför EU. Företagen måste kunna visa att produkterna är ofarliga vid normal användning för att få sälja dem. De måste kunna redogöra för vilka tester som har gjorts av ingredienserna oavsett var i världen testerna har utförts."

Då blev jag så där förbannad, hur kan då halva butikerna vara fyllda med produkter som testas på djur? Man kan även läsa att man kan kolla på förpackningen, men är de någon som kan säga att dom sett att de står på förpackningen? Jag har dock inte sett de, utan jag har kollat runt på nätet och hemsidor.
Inom EU är de förbjudet att sälja djurtestat smink.



Länkar

Go Cruelty Free - En lista på märken som gått med på ett stoppdatum för djurtester. Detta innebär att de inte köper in ingredienser som testats på djur efter ett specifikt år - den överväldigande majoriteten är ju djurtestade någon gång. (Deras lista var minimal kan jag lova och jag hittade bara eco produkter här i sverige)
Choose Cruelty Free - Även dom har en lista också. (YouTubeklipp)
ECEAE - Den europeiska koalitionen mot djurförsök, European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE).
PETA - Här kan man hitta lista på företag som testar och inte testar på djur.
My Makeup Mirror - En lista över företag som ej testar på djur (Veg). (är osäker på denna)
Djurskyddslag
Forska utan djurförsök
Djurensrätt - Även dom har en lista (här) som är liknande GCF´s och de är en lite lista kan jag lova, önskade att den hade varit lite längre. De är inte många märken heller som jag känner till och undra om de går att köpa här. Någon som vet?
Djurensrätt som jobbar efter den internationella standarden kan tyvärr inte rekommendera PETAs lista som det ser ut i dag. Endå har dom The Body Shop på sin lista som är uppköpt av L'Oréal (vilka testar på djur). (Listan är flyttad till en annan sida nu och jag har uppdaterat de och där kan man även hitta kriterier för vad som gäller ej testat på djur)
Leaping Bunny - Har också en lista över Cruelty free företag.
Living Cruelty Free - Även där finns de en lista (här)

De finns så mycket information runt om på internet och en del har liknade listor medans andra skilljer sig åt. Så de är enomt svårt att verkligen vara säker. Åh är de fler som har saker att dela med er är ni så välkommen så. All information mottaget. Har ni ett företag som varken testar produkten el ingredienserna på djur, dela med er av de el om du vet företag. Jag är ute efter att hitta dom där företagen som är 100% Cruelty free.

Produkt Länkar

LUSH SE - Testar inte på djur och köper inte ingredienser från företag som på något sätt varit inblandad i djurtester.
Dermanord - Varken deras produkter el leverantörer testar på djur. (dom hade en del bra info på sin sida) 
Face Stockholm - Make up och hudvårds produkter.
Sugarpill - Make up produkter (Pressade och lösa ögonskuggor, falska ögonfransar). Ship everywhere in the world! På frågan om dom testar produkt el ingredienser på djur blev svaret - NEVER! Animals are for kissing and cuddling, not testing on.
Weleda - Husapotek och Hudvård. Produkter bygger på över 80 års erfarenhet och kunskap om de terapeutiska och verksamma ämnen som finns i vår natur. Denna kunskap, tillsammans med modern produktutveckling, används för att ta fra m våra produkter. Är naturligt, etiskt, säkert och utan att skada miljö eller utföra experiment på djur och med produkter av särskilt hög kvalitet. Denna syn genomsyrar allt vi gör på Weleda. (webshop)
Oriflame - Make up, hudvård, hårvård, kroppsvård produkter, osv. Köps av konsult el via deras web (här) (de verkar dock inte som allt går att köpa via webben). "Våra färdiga produkter har aldrig testats av oss eller någon av våra underleverantörer på djur. Vi har heller aldrig testat eller utfärdat några tester av ingredienser på djur."
Youngblood - Mineral make up. (Finns på Eleven, men är lite dyrare)
BYS Cosmetics - Make up produkter (UK och UK webshop).
Barry M - Make up produkter. (Info)
Brite Bird - Handgjorda ögonskuggor och kosmetiska mineral pigment. (Jag mailade och fråga och det är jätteviktigt för hennes tillverkning att inget är testat på djur).
Mádara Ecocosmetics - Hudvårdsprodukter. (Finns att köpa på bland annat Beautyplanet, Ecoliving, Jordklok, Allbynature, Eleven, Indulge, Nelly.)
iVi Scents - Tvål, Lotion, skrub och badbomber. iVi Scents specializes in fresh nontoxic bath and body products like soaps, lotions, scrubs, and bath bombs.  Our scum free products will leave your skin hydrated, smooth, and noticeably softer from your first use!
EOS (evolution of smooth) - Är nog mest kända för sina lip balm - smooth sphere (sweet mint, summer fruit, honeysuckle honeydew, lemon drop spf 15). Dom har även Organic lip balm - smooth stick och Ultra Moisturizing Shave Cream.
ELF Cosmetic UK - Billigt märke som säljer make up produkter, syntets borstar. (US) Rekommenderas av många bloggar och Youtube:are. Har kommit fram att dom använder äktahår i sina lågbudgetborstar. (du kan läsa mer här)
NYX Cosmetic - Make up produkter. Finns att köpa hos bland annat Beautyplanet, Eleven, Cherry Culture (CC rekomenderas då det blir billigare). Rekommenders av Vegganer på YouTube. (finns med på PETA´s sida men inte på Djurens Rätt) (SE sida) (alla produkter är märkta Cruelty Free)
Yes To Inc - Hudvårdsprodukter. Det är ett företaget som har tre "sub-brand" Yes To Carrots - normal to dry skin and hair, Yes To Cucumbers - sensitive skin types and color-treated hair, Yes To Tomatoes - oily/combination skin types and fine/thin hair. Kan köpas hos Bath & Unwind (har bara Yes To Carrots), Debenhams (har litet utbud), Victoria Health (har ej Yes to Cucumbers), Big green smile (har ej Yes To Cucumbers och Yes To Tomatoes är begränsat).

Produkt Länkar - Djurensrätts lista (företag som har stopp datum)

The Body Shop - Make up och hudvårds produkter. ("Dotterbolag" till L’Oréal) (info här)
Hard Candy - Make up produkter. Finns tyvärr inte i Sverige.
Too Faced - Make up produkter. Finns på olika webshop´s.
Urban Decay - Make up produkter. Finns på olika webshop´s.
Mary Kay SE - Köps via konsult, hudvårds produkter och smink.
Lily Lolo Mineral - Make up produkter. Finns att köpas (via hemsidan) på olika webshop´s.
Dermalogica.se - Hudvårdsprodukter.
Föllinge - Hudvård, kroppsvård, hälsoprodukter osv.
Paul Mitchell - Hårvårds produkter. (Har även er serie som heter John Paul Pet, som är för djur och först testade på människor)
Rosenserien - Hudvårds produkter.
Yves Rocher - Make up och hudvårds produkter.

INFO: Djurensrätt kräver att våra företag sätter ett datum från när de aldrig mer får använda testade ingredienser och produkter. (Detta datum delar dom dock tyvärr inte med sig av)


Produkt Länkar
- Testar inte på djur, men jag är inte säker på om ingredienserna inte testas på djur. (osäker med andra ord)

TREsémme - Hårvårds produkter. Är inte 100% säker, men fick en länk via Facebook (denna). Är fortfarande lite orsäkert på hur det är med dom, det mesta jag hört är dock att dom inte testar.
Mist Stockholm - Make up produkter. (De står på deras sida att dom aldirg testat på djur, men är de någon som vet om de är både produkten och ingredienserna?) Har varit i kontakt med dom, men inget direkt svar. Vaselin kan tydligen ingå i en del produkter och de är juh engång testat på djur. Så jag vet inte om jag ska flytta upp denna el inte.
Make Up Store - Make up och hudvårds produkter. (De står på deras sida att dom inte testat på djur, men är de någon som vet om de är bara produkten el om de infattar ingredienserna också?)
L8 Nyberg - Make up mm. De fanns ingen in formation på sida om produkterna och ingredienserna testas på djur, så jag mailade och fick svaret, Nej, L8 Nybergs kosmetika testas inte på djur. Jag kan dock inte flytta upp denna till den övre produktlänkarna, pga att hon säljer Maybelline (som ägs av L'Oréal) ögonskugga i sin shop.


Jag kommer att lägga in länkar allt efter som jag hittar fler. Vet ni bra sidor får ni gärna dela med er. Tack för all extra info som jag fått via kommentarer. De är kanon att få veta med om dom olika sidorna som man hittar, för de finns juh en hel del. (Saknar ni någon el ligger någon under fel produktlänkara, så får nu gärna dela med er).

De är synd att företag och under märken inte kan vara raka och ärliga. Jag har tittat runt en hel del och hittar all möjlig info och just nu är de mer rörigt i mitt huvud. Jag tycker de skulle finnas krav på att exempelvis märka ALLA produkter med de rätt märket (ett för testar varken produkten el ingredienser, ett för testa inte produkten, men ingrediens och ett för dom som testar. Så att de är lättar för oss som inte vill stödja testning av kosmetika på djur och att man lätt kan välja ut blan alla produkter. Jag vet detta är ett önsketänkande, för de kommer aldrig hända, de vet vi juh alla. Jag vill kunna gå och köpa en produkt (tvål, smink, shampo/balsam, osv) utan att må dåligt av mitt val, för just nu är de så. Mår så dåligt att jag sponsrat testing på djur, bara för att vi ska se snygga ut... De är skrämmande.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...