Antal besökare:



Personligt Personligt Personligt bloggar BloggRegistret.se

The Body Shop och L’Oréal! (Del 6)

Efter att ha frågat i The Body Shop butiken på Marieberg Galleria, så hade jag mer frågor än svar. Personalen kunde inte ge svar på om jag köpte en produkt hos dom, om då pengarna gick till L’Oréal eller om dom stannad inom The Body Shop. Hon sa att jag kunde maila den svenska sidan så kunde dom ge svar på min fråga och de gjorde jag så klart. Vilket svar jag fick sedan då.

Citat.

Hej Karolina!
Tack för ditt mail. Vi uppskattar att du hör av dig till oss med dina funderingar och vi ska försöka ge svar på dem.

När vår grundare Anita Roddick sålde The Body Shop till L’Oréal gjorde hon det dels för att det skulle tillåta The Body Shop att växa och bli större och ändå fortsätta arbeta med våra grundläggande värderingar, som en fristående del av ett större företag, men också för att hon såg möjligheten att förändra inifrån. Att våra värderingar och vårt sätt att arbeta skulle få ge eko hos L’Oréal, och att de skulle kunna få större genomslag på grund av större ekonomiska förutsättningar.

L’Oréal har genom åren, sedan långt innan de köpte The Body Shop, investerat enorma summor i forskning för att ta fram alternativa testmetoder, bland annat genom att ta fram Episkin, en konstgjord hud att använda vid irritationstester. Episkin godkändes av ECVAM, EU:s center för alternativa metoder år 2007. År 2006 köpte LÓréal också SkinEthics, ett företag som tar fram modeller av odlad vävnad för att ersätta djurförsök i produkttester. L’Oréal har alltså investerat betydande summor i att ta fram sätt att testa ingredienser och produkter som inte innebär djurtester, och det är metoder som används inte bara av L’Oréal utan även av deras konkurrenter.

The Body Shop är ett fristående dotterbolag till L’Oréal. Våra värderingar genomsyrar fortfarande allt vi gör, och en av dem är som du vet kampen mot djurförsök. Från och med mars 2009 förbjöds djurtester av kosmetiska ingredienser enligt sjunde tillägget i EU:s kosmetikadirektiv, ett mycket glädjande resultat. Förbudet gäller med tre undantag, och de undantagen gäller fram till 2013 – därefter är försäljning av kosmetika vars ingredienser testats på djur inte tillåtet. När du handlar hos oss hjälper du till i kampen mot djurförsök, och du bidrar i förlängningen, genom att vi är ägda av L’Oréal, till skapandet av nya sätt att testa både ingredienser och färdiga produkter på, så att fler och fler varumärken kan tillverka och sälja produkter som inte är djurtestade.

slut citat.

Jag blev, Ja men gud så bra då... Samtidigt som jag blev lite mer tveksam. Var de bara något dom skrev för att ge mig ett svar på tal eller är de verkligen sådär. Letade då på Djurensrätts sida och visst nu hittade jag informationen, L’Oréal ligger inte med på dersa lista pga att dom fortfarande testar ingredienseran på djur. Man kan juh undra varför. Om dom nu lägger ut så mycket pengar på att försöka får fram alternativ metoder, varför inte gå fullt ut och sluta testa ingredienserna också på djur (de finns juh företag som inte testar på djur alls).
Varför ska man testa på djur?

Så jag kan säga att ny ligger ett Företag till på min lista och de är The Body Shop. Visst dom kostar lite mer, men de har varit den ihållande tråden i sånt som inte testas på djur.

Vill du läsa Djurensrätts svar finns de på deras nya smink smart sida, där man även kan hitta grundarens svar på kritiken av försäljningen. Där står även varför L’Oréal inte ligger med på deras lista.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...