Antal besökare:



Personligt Personligt Personligt bloggar BloggRegistret.se

Förbannade klåda!

Vad trött jag blir. Ska jag behöva få utslag/eksem i ansiktet nu också. Vill inte, vill inte.
Ända sedan jag var lite har jag kämpat med utslag/eksem i hårbotten och under skoltiden var det som värst. Man fick hela tiden höra "Har du mjäll?!?". Ingen läkare kunde säga vad det var för något. Jag har än idag inte fått någon svar till 100% på vad det är. Det ända jag fått höra är att det kan vara mjäll eller en blandning av mjäll och psoriasis (min Morbror har det, så det finns i släkten).

I hårbotten (ursäkta den lite dåliga bilden, men det var svårt att ta en bild) är jag i botten helt röd och har som typ torra flagor och i perioder kliar det något otroligt (vilket har gjort att jag är lite tunnhårig på sidan som syns på bilden). Jag har på senaste året insett att shampoo som innehåller Aloe vera har stillat klådan lite och även hjälpt att minska ner på utslagen/eksemen, men inte fått bort dom helt.
Jag har även haft detta på benen under perioder, men just nu är det rätt bra. Har dock pga detta tappat håret på benen på dom ställen där utslagen/eksemen varit som värst, vilket inte ser så snyggt ut.

Det har dock varit begränsat till hårbotten och örnonen och benen, men nu dom senaste åren har det flyttat sig.

Jag har börjat få på och vid armbågen, ner mot handen. Värst är det just nu på vänster sida (det som är på bilden). Det började med på högerhandled, där jag fortfarande har lite kvar. Sedan kom det på armbågarna och växte. Försöker smörja in mig så mycket som möjligt och har tagit för vana att smörja varje kväll. Utslagen/eksemen i sig kanske inte är så farliga, men klådan kan vara hemsk.

Förra vinter (2009/2010) då det var så kallt, trodde jag att jag åkt på utslag/eksem i ansiktet. Jag fick en rodnad på höger kinden upp mot sidan, men det blev inte som vanligt och klådan kommer och går. Rodnaden vill dock inte ge med sig riktigt och jag börjar fundera på om det kan vara ett första steg bara eller om det helt enkelt bara är en rodnad.

Runt jul och nyår, så det bara "PANG". Jag fick en otrolig klåda på halsen och efter ett tag började jag se utslag/eksem. Nu har jag detta  utslagen i ett litet områda på vänster sida och ett större område på höger. Bilden är tagen 7 januari 2011 på högersidan, vilket nu har växt och klådan kan vara hemsk till och från. Åh jag har provat både Aloe vera och Body Butter, men inget hjälper.
Det tog bara några så började jag få enorm klåda på ögonlocken och jag tänkte då "Det kan inte vara sant", men jodå. Visst hade jag fått utslag/eksem på ögonlocken också. Först trodde jag det bara var på vänster sida, men så började det komma på högersidan också.

Lite röd med flagor. (bilden på vänster sidan). På höger sidan går utslaget/eksemet från yttre delen av ögonlocken och upp, medans det på vänster ögonlock går från inre delen av ögonlocken och upp. Det kan klia en hel del, men man får försöka låta bli. Vilket kan vara svårt ibland. Har nu skaffat mig en ögonkräm (Aloe Eye Defence) som innehåller Aloe vera, så får vi se om det hjälper något. När dom började komma så körde jag på lite försiktigt med TBS Aloe Soothing Day Cream/Night Cream (som jag fått prov på) och det hjälpte lite, men jag började fundera på om det inte var lite kraftiga för ögonlocken.

Jag hoppas verkligen att jag kan få bort utslagen/eksemen. Jag är så trött på klådan, för den kan driva en till vansinne ibland. Kanske finns det någon som känner igen typen av utslag/eksem och kan komma med tips. Värst just nu är dom på halsen, då en del tröjor ligger och skaver. Vilket leder till att det kliar mer.
Kommentarer
Postat av: Katja

Hejsan :o) Tack så snäll du är <3 Du om någon förstår säkert!!



Ang klådan, det är besvärligt i perioder har jag någon knasigt i hårbotten.. är ganska röd då och så lossnar det flagor, det är inte mjäll, det tror jag då inte, har aldrig haft det.. men smörjer jag med babyolja kan det hjälpa, men då blir håret fett i stället.. Förr hade jag likadana armbågar som du, jag hade då en aloe vera blomma hemma som jag klipte en stjälk i från o gnuggade hårt några dgr i rad o sen dess har jag aldrig haft något :o)



Annars ett par år sedan hade jag klåda på halsen, STORA bruna fläckar och kliade gjorde det å det lossnade flagor med hud, vad det nu kan varit!



Torra ben har jag ALLTID, spruckna ben typ, inget hjälper direkt..



Jag är nog bara en torrboll..



Hoppas du får hjälp med detta o någon som lyssnar! Kram!

2011-01-24 @ 17:11:07
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Postat av: Sara Mårtensson

Hallojsan! Det ser rätt likt ut psoriasis, hoppas dock verkligen att det inte är det utan bara vanligt eksem. Värt att kolla upp tycker jag, men förbered dig på att vanliga allmänläkare inte har någon som helst koll på läget ;-) Bästa är att få en remiss till hudmottagningen på sjukhuset. Brukar behandlas med kortisonsalvor, och i värre lägen även ljusterapi eller injektioner.

Ang klådan kan jag varmt rekommendera Tavegyl. :-)



Hoppas det går tillbaka, just psoriasis brukar komma i skov, och vintern är sämsta perioden...



kram / Sara

2011-01-24 @ 21:25:43
URL: http://saramartens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...